Brev:
Vil ikke ammes om natten
16. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Vil ikke ammes om natten
Hej Helen.
Så er lillepigen meget snart 10 mdr. gammel. Hun startede i dagpleje for små 3 uger siden, og indkøringen er gået rigtigt godt. Hun har taget det i stiv arm og lader til at være glad for at komme derhen. Det var nok hårdest ved moren :-)
Desværre blev hun også ret hurtigt slemt forkølet, hvad vi havde forventet med dagplejestart. Snot, hoste, feber og mere snot... Pga stoppet næse, har det været meget svært at amme hende om natten. Ofte gav hun selv op og vendte hovedet bort. Nogen gange gav jeg hende i stedet en tår vand, da hun havde nemmere ved at tage en tår af tudekoppen.
Nu hvor næsen næsten er i orden, er hun dog begyndt at afvise brystet lige meget, hvornår jeg tilbyder hende om natten. Hun ligger bare med brystet i munden, sutter ikke, bider en gang i mellem eller vender hovedet væk. Hun falder derefter hurtigt i søvn igen, bare hun får sutten. Dvs. at hun lige nu faktisk kun bliver ammet en gang i døgnet ved puttetid. Men er det i orden, at hun kun får bryst en gang i døgnet? Skal jeg blive ved at tilbyde hende, selv om hun afviser brystet? Skal jeg tilbyde hende vand i stedet?
I løbet af dagen får hun mme i hendes morgen- og natgrød (ca.. 200 ml.), og ellers vand til alle måltider. Skal hun i stedet tilbydes lidt mælk til nogle af måltiderne for at sikre, at hun bliver dækket ind?
At hun afviser brystet, betyder dog ikke, at hun sover i længere perioder. Hun vågner stadig mindst 2 gange om natten. Nogen gange er det fordi, at hun er kommet op at sidde, kravler eller ligger i en underlig stilling. Hun sover hurtigt videre, når hun bliver puttet med dynen og får sutten. Andre gange er det lidt et mysterium, hvorfor hun vågner. Måske mangler hun lidt tryghed. Er alt dette ikke normalt for hendes alder? Eller kan det også handle om tørst?
Er du sød at sende mig en plan for dagen, så jeg kan få en fornemmelse af mad (hun får stadig most mad til aften samt lidt i stykker), og hvor meget søvn, hun har brug for?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
lillepigens mor.