Vil ikke ammes om natten

16. februar 2010

Alder:
9 mdr.

Vil ikke ammes om natten

Hej Helen.

Så er lillepigen meget snart 10 mdr. gammel. Hun startede i dagpleje for små 3 uger siden, og indkøringen er gået rigtigt godt. Hun har taget det i stiv arm og lader til at være glad for at komme derhen. Det var nok hårdest ved moren :-)

Desværre blev hun også ret hurtigt slemt forkølet, hvad vi havde forventet med dagplejestart. Snot, hoste, feber og mere snot... Pga stoppet næse, har det været meget svært at amme hende om natten. Ofte gav hun selv op og vendte hovedet bort. Nogen gange gav jeg hende i stedet en tår vand, da hun havde nemmere ved at tage en tår af tudekoppen.

Nu hvor næsen næsten er i orden, er hun dog begyndt at afvise brystet lige meget, hvornår jeg tilbyder hende om natten. Hun ligger bare med brystet i munden, sutter ikke, bider en gang i mellem eller vender hovedet væk. Hun falder derefter hurtigt i søvn igen, bare hun får sutten. Dvs. at hun lige nu faktisk kun bliver ammet en gang i døgnet ved puttetid. Men er det i orden, at hun kun får bryst en gang i døgnet? Skal ...

Annonce

... jeg blive ved at tilbyde hende, selv om hun afviser brystet? Skal jeg tilbyde hende vand i stedet?

I løbet af dagen får hun mme i hendes morgen- og natgrød (ca.. 200 ml.), og ellers vand til alle måltider. Skal hun i stedet tilbydes lidt mælk til nogle af måltiderne for at sikre, at hun bliver dækket ind?

At hun afviser brystet, betyder dog ikke, at hun sover i længere perioder. Hun vågner stadig mindst 2 gange om natten. Nogen gange er det fordi, at hun er kommet op at sidde, kravler eller ligger i en underlig stilling. Hun sover hurtigt videre, når hun bliver puttet med dynen og får sutten. Andre gange er det lidt et mysterium, hvorfor hun vågner. Måske mangler hun lidt tryghed. Er alt dette ikke normalt for hendes alder? Eller kan det også handle om tørst?

Er du sød at sende mig en plan for dagen, så jeg kan få en fornemmelse af mad (hun får stadig most mad til aften samt lidt i stykker), og hvor meget søvn, hun har brug for?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
lillepigens mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig